Percre pontosan tudjuk, hogy mi történik a Föld másik
oldalán, például Amerikában, Ausztráliában, vagy éppen Thaiföldön, de fogalmunk
sincs arról, hogy mi történik a saját utcánkban, vagy éppen a saját szomszédunkban.
Ismerjük a kabbalát, a tarot kártyát, a buddhizmust, a
japán harcművészetet, vagy éppen a kínai feng shuit, de nem ismerjük a saját
magyar hagyományunkat.
Ruháinkon és házainkban használjuk a nyugati vagy a
keleti feliratokat, jelképeket, de fogalmunk sincs a magyar jelképrendszerről.
Ha házat akarunk építeni, akkor kínai feng shui szakértőhöz fordulunk, és
eszünk be sem jut, hogy esetleg a magyar építészeti hagyományt kövessük. Pedig
a magyar „feng shui" évezredek óta létezik ...
HÁZAK...
Vannak olyan házak, amelyekben jó élni, mert szépek,
harmonikusak, gondozottak, és vannak olyan házak, amelyekből mindenki menekül,
mert egyszerűen nyomasztó a légkörük. Wass Albert mindezt így fogalmazta meg:
„Vannak házak, melyek olyanok, hogy csak baj és
nyomorúság lakhatik bennük. Az ember megpillant egy ilyen házat, és valami
furcsa szorongás fogja el. Pedig lehet szép és rendes maga a ház. Hiba nélkül
való. Mégis van benne valami, benne vagy körülötte, valami megmagyarázhatatlan.
Valami baljóslatú. Valami, ami elszomorítja, és gondolkodóvá teszi az embert,
ha elmegy előtte. Az ilyen ház mellett a legjámborabb kutya is rosszkedvűvé,
harapóssá válik. Madár soha nem rak fészket az eresze alá. Pele nem költözik a
padlására. Mókus elkerüli. Csak patkányok surrannak alatta. Csak a harkály jár
rá egy idő múlva, és kopogtatja, fürkészi benne a hibát. És éjszaka baglyok
ülnek a tetején. Az ilyen ház bajjal és vesződséggel épül, és ha kivénül és
ledől, csalán nő a helyén,Istentudja, hol van benne a hiba. Talán a fájában
rejtőzik valami fojtogató, szagtalan és láthatatlan penész. Valami keserűség,
ami megmérgezi a levegőt. A fában talán, amiből építették. De az is lehet,
hogy helyben van a hiba. Gonoszság van eltemetve alatta a földben, és az sugárzik
ki folyamatosan, és izzad elő újabb és újabb gonoszságokat. Vagy az erdő olyan
ott. A fák. ahogy körülötte állnak. Sötétebbek és mogorvábbak, mint másutt.
Isten tudja csak. Az is meglehet, hogy az emberekben van a hiba, akik
kigondolták és megépítették az ilyen házal. Belőlük surrant át valami sötét és
gonosz kísértet a ház falaiba. Nem lehet tudni ezt. De bizonyos, hogy vannak
házak, melyekben csak baj és nyomorúság lakik, bárki költözzék is beléjük.
Melyeknek láttán valami érthetetlen, furcsa szorongás fogja el az embert, s a kedve
minden ok nélkül egyszerre elborul. Magányosságszaguk van és baj, gond,
szerencsétlenség lapul mögöttük. Vannak ilyen házak, vannak.
Aztán vannak megint házak, amelyekben békesség, és öröm tanyázik. Ha megpillant az ember valahol egy ilyen házat, egyszerre úgy érzi, mintha hazaérkezett volna. Otthonszaga van a füstnek, mely belőle fölszáll. Nevet az ablaka, s az ajtaja hívogat. Az ember érzi benne a békét és a meleget, mely mint egy láthatatlan napfény, beragyog mindent maga körül.
Az ilyen ház előtt hamarabb olvad el a hó. Tavasztól őszig virágot terem előtte a rét. Az ilyen ház körül a fák barátságosan lehajolnak, és bemosolyognak az ablakon. Az ilyen ház jóvá szelídíti a benne lakó embert. Nyugalmassá, derűssé, bátorrá teszi. Aki építette, hosszú életű lesz és még halálában is érzi a napsütötte fenyőtörzsek illatát, s az örömet, mely elfogta akkor, midőn a bokrétát először tette fel a tetejébe. Az ilyen házat jó szellemek őrzik. Farkas messzire elkerüli. Jól tejelnek a tehenek, egészséges bárányokat ellenek a juhok. Villám nem sújt a közelébe, zsindelyét nem fogja a tűzhely szikrája. Úgy terem benne a kacagás, mint körülötte a virág. Mint küszöbén a napfény."
A házaknak lelkük van. Az amerikai házaknak amerikai
lelkük, a kínai házaknak kínai lelkük, de a magyar házaknak bizony MAGYAR
LELKÜK. A magyar ház sírva fakad a meghatottságtól, amikor a magyar himnuszt
hallja, az amerikai ház pedig legfeljebb azt gondolja, micsoda szomorú egy
himnusz. Hát nem tudott ez a nép valami lelkesítőbbet kitalálni...? És ez a nép
tényleg nem tudott lelkesítőbbet kitalálni, hiszen himnusza egy imádság, a
Teremtőhöz szóló fohász. Ennél lelkesítőbb, felemelőbb dolgot pedig tényleg nem
lehet kitalálni.
Érdekes, milyen sok keresztény ország létezik a Földön,
mégis csak mi, magyarok imádkozunk a himnuszunkban...
Miért?
Mert mélyen még mindannyiunk lelkében ott él az ősi
tudás. Az a tudás, amellyel a Teremtő a Világegyetemet teremtette.. Magyarul.
HÁZAK VILÁGSZERTE
Nagyon sokféle térrendezési módszer létezik a világban.
Másként alakítják a környezetüket a kínaiak, a japánok, az indiaiak, a
tibetiek. Mindenki elégedett a saját módszerével, ezek szerint mindegyik
rendszer használható, és működik... Hogyan lehetséges ez?
Minden nép más. Mások a szokásai, mások a hagyományai,
más a gondolkodásmódja, és más a földrajzi környezete. Ha egy magyar ember
Kínában, Japánban, Indiában, vagy Tibetben kénytelen élni, mindegy milyen
okból, bizony nehéz dolga lesz.
Elfogadhatja ugyan az ott élők szokásait
és gondolkodásmódját, de legtöbbször nem tudja teljesen magáévá tenni. Amikor
egy hagyomány rendszert változtatás nélkül átveszünk egy másik néptől, és nem
fordítjuk le „magyarra", a rendszer idegen marad a tudatunk, a kultúránk
számára. Olyan lesz a hatása, mint amikor egy buddhista kolostorban katolikus
misét tartanak...
Nagyon érdekes felfedezést tettek a század elején a
néprajz és népzene kutatók. Megfigyelték, hogy amikor egy városi műdal falusi
környezetbe került, a nép ajkán addig formálódon, csiszolódott, míg igazi
magyar népdallá vált, annak minden jellemző sajátosságával együtt, és ugyanez
a motívumokra is igaz volt. Egy-egy idegen motívum addig alakult az asszonyok
keze alatt, míg végül igazi magyar népi motívum lett belőle. A magyar mélytudat
ezek szerint mindent „megemészt", átalakít, és saját maga számára
„felszívhatóvá tesz". (Azt mondjuk, megmagyarázzuk, vagyis magyarrá
tesszük...)
Korunkban azonban megváltozott a helyzet: Az ínformációk áramlása olyannyira felgyorsult, hogy erre az „emésztő” és átalakító folyamatra már nem marad idő. Mindent „megeszünk” válogatás nélkül, aztán csodálkozunk, hogy nem érezzük jól magunkat a bőrünkben. Az átalakító folyamatok régen belső vezérléssel a hagyományt folytatóan zajlottak, ma viszont tudatosan kell mindezt megtennünk, ha meg akarjuk őrizni gyökereinket.
Korunkban azonban megváltozott a helyzet: Az ínformációk áramlása olyannyira felgyorsult, hogy erre az „emésztő” és átalakító folyamatra már nem marad idő. Mindent „megeszünk” válogatás nélkül, aztán csodálkozunk, hogy nem érezzük jól magunkat a bőrünkben. Az átalakító folyamatok régen belső vezérléssel a hagyományt folytatóan zajlottak, ma viszont tudatosan kell mindezt megtennünk, ha meg akarjuk őrizni gyökereinket.
Minden ház teremtés eredménye, egy-egy megvalósult
gondolat. A gondolat nagyon finom erőforma. és megváltoztatni is csak
gondolati úton lehet. Bár az erőt még nem tudjuk mérni, a hatását viszont már
igen. A pozitív, illetve negatív gondolatok megváltoztatják például az izmok
erejét, vagy a bőr állapotát, ami akár műszerrel is mérhető. (Lásd hazugság
vizsgáló.)
Amikor egy házat csúcsos tetővel, szögletes alaprajzzal,
négyzet vagy téglalap alakú ablakokkal terveztetünk meg, a hagyományos
gondolatsor működik bennünk, a szokatlan, egyedi megoldások viszont egyéni gondolataink
megnyilvánulásai.
Már nem tudjuk, miértszögletes az ablak, miért olyan a
tetőszerkezet amilyen, miért szögletes az alaprajz, miért legértékesebbek a
keletre vagy délre néző lakások, mégis, ha lehet, ösztönösen a hagyományok
szerint építkezünk.
Amikor a hagyomány megszületett, nagyon-nagyon régen, az
emberek pontosan tudták, mit miért építenek éppen úgy, és nem másképpen. Minden
építészeti elem valamilyen máig működő szimbólum, amely az életet, az embert
szolgálja. A ház nem egy rakás tégla és némi faanyag. A ház az ember testének
folytatása, a Mindenség modellje, amely védi, és egyben összeköti a Világegyetemmel.
Amennyiben tudjuk, hogyan építsük meg helyesen.
A magyar térrendezésnek évezredek óta léteznek a hagyományai bátyai, amelyek mélyen a tudatunkban születésünktől fogva jelen vannak (Térrendezés alatt az építkezéssel, lakberendezéssel kapcsolatos hagyományokat érteni).
Őseink pontosan tudták, hogyan építkezzenek, és
építményeik világképüket, hitüket tükrözték. A magyar térrendezés csodálatosan
következetes és egységes rendszert alkot, amely évezredeken keresztül „bevált”
a magyarság körében.
Amennyiben bármely más nép hagyományrendszerét átvesszük, a teljes hozzá tartozó hitrendszert is magunkévá kell tenni, ha azt szeretnénk, hogy nálunk is működjön. Manapság Magyarországon egyre inkább terjed a kínai feng shui használata, amely nem a „saját gyerekünk”, így hatása is kétséges.
Egy példa:
Az ősmagyarok legfontosabb, szent égtája a kelet volt,
színe a fehér, állata a ló.
A kínaiaknál a kelet csak a második legfontosabb irány,
színe a zöld, állata a sárkány. A fehér szín a kínaiaknál a nyugati irányt
jelölte, a ló pedig a dél állata volt.
Amennyiben mi magyarok a fehér szint a nyugati oldal
erejének megerősítésére akarjuk használni, csak káoszt okozunk vele, mert
nálunk évezredek óta a fehér, keleti erőt jelöl. Ha a ló jelképét akínai
rendszemek megfelelően a déli oldal erősítésére használjuk. ugyanez történik, a
sárkányról nem is beszélve, amely legtöbbször negatív mesealakja a magyar
népmeséknek.
Amikor mi magyarok egy asszonyra azt mondjuk, sárkány,
egyáltalán nem dicsérjük meg vele. épp ellenkezőleg. Kínában sárkánynak, azaz
sárkány jegyében születni viszont kifejezetten szerencsés dolog.)
Az apajogú nagycsaládok általában arccal kelet felé
állnak be a világba, erre fordul a sátruk ajtaja is. Fő égitestük a Nap. Az
észak-déli beállítású rendszerek. Úgy látszik, még az anyajogú társadalmat
képviselik, s a Hold tiszteletének nyomát találjuk körükben." (László
Gyula)
MIT TUDUNK ŐSEINKRŐL?
Sajnos nagyon keveset... A magyar őstörténet még
felfedezésre vár, bizonyosan nagy meglepetésekkel szolgál majd. Már eddig is
olyan régészeti leletek kerültek elő, amelyek legalább 6500 éves magyar
írásbeliséget bizonyítanak, ráadásul kiderült, hogy egyszerű hétköznapi emberek
által használt magyar rovásírásról van szó, nem pedig néhány írástudó kiváltságáról...
Ebből többek között az következik, hogy őseink írtak, olvastak, nem kizárólag a
hús nyereg alatt puhításával foglalatoskodtak... A magyarság öntudata bizony
erősen megkopott az elmúlt ezer év alatt, néprajzkutatók nagy része (tisztelet
a kivételnek) el sem tudja képzelni, hogy díszítőművészetünket, építési
szokásainkat, és jelképeinket esetleg mi magunk hoztuk létre, nem pedig átvettük
valamelyik néptől. Mindenben megtalálják az idegen befolyást:
Kínait, arabot, németet, franciát, olaszt, törököt, és sorolhatnám a végtelenségig. Pedig elég nehéz elképzelni, hogy az a nép, amelyik ennyi találmányt adott a világnak, ne tudta volna „saját kútfejéből” kitalálni, hogyan építsen házat, hogyan öltözködjön, és mindezt hogyan díszítse.
Iskoláinkban még mindig azt tanítják, hogy őseink
állandóan vándoroltak, terelték az állataikat egyik legelőről a másikra, közben
pedig hadjárataikkal ijesztgették a körülöttük élő békés, letelepedett
népeket; mivel pedig állandóan úton voltak, vitték magukkal a jurtáikat, így
épített házat nem is ismertek…
Igen, a hadjáratokhoz eleinknek valószínűleg tényleg szükségük volt ezekre a hordozható házakra, ezen kívül nyáron, illetve utazáshoz biztosan használták a jurtáikat, hiszen mi is szívesen sátorozunk nyáron, ha van rá lehetőségünk. A jurta ráadásul sokkal kényelmesebb, mint egy mai kempingsátor. Elképzelhetetlen, hogy azok az emberek, akik olyan fokú díszítő művészettel rendelkeztek, mint a régészeti leletek szerint az ősmagyarok, ne tudtak volna ugyanolyan művészi szinten házat is építeni. A jurta maga is az építészet csodája, és akik egy „kempingsátorba” ennyi tudást fektettek, egészen biztosan ugyanilyen igényesek voltak a házaikkal is.
Mindaddig, míg a régészek nem találnak házmaradványt, azt jelenti, hogy nem is volt házunk?? És ha egyszer mégis találnak, akkor onnantól módosítják a történelmünket, vagy azt mondják majd. hogy annak a francia vendégmunkásnak a házát találták meg, aki állattenyésztésre tanította a magyarokat?
Képzeljük csak el, mit találnak a régészek a mai
kultúránkból 1000 év múlva. A házak addigra elporladnak, de a műanyag
kempingsátrak valószínűleg még virulni fognak a szemétdombon. A régészek
megtalálják ezeket az 1-2 személyes sátrakat, és vajon mit fognak ebből
leszűrni0 Egyes mai történészek
gondolkodásmódjával természetesen azt, hogy a XXI. század embere. 1-2 személyes
SÁTRAKBAN lakott... Ebből persze messzemenő következtetéseket lehet levonni a
XXI. század emberének műveltségéről...
Amikor elkezdtem ezt a könyvet írni, már tudtam, hogy a
magyar térrendezésnek is több ezer éves a hagyománya, de azt magam sem
gondoltam, hogy ez a hagyomány időben akár a kínai kultúrát is megelőzhette.
Márpedig ha rovás ABC-nk bizonyíthatóan régebbi, mint a kínai ABC. (lásd Varga
Csaba Jel, jel, jel c. könyvét)
http://www.kincseslada.hu/magyarsag/e107_files/public/VARGA_CS.PDF
akkor a kultúránk, ebből következően építési hagyományunk és jelképrendszerünk is régebbi. Ez persze nem feltétlenül azt jelenti, hogy ami régebbi, az a jobb. De ha egy elmélet elég hosszú időn keresztül beválik a gyakorlatban, az már azért jelent valamit.
http://www.kincseslada.hu/magyarsag/e107_files/public/VARGA_CS.PDF
akkor a kultúránk, ebből következően építési hagyományunk és jelképrendszerünk is régebbi. Ez persze nem feltétlenül azt jelenti, hogy ami régebbi, az a jobb. De ha egy elmélet elég hosszú időn keresztül beválik a gyakorlatban, az már azért jelent valamit.
Keressétek Színia könyveit, őrízzük meg a MAGYAR tudást!
Nem könnyű a hagyományt és modern világunkat ötvözni, de gyökerek nélkül nem lehet szárnyalni... "Kinek-kinek"-mondaná a Mester...