Imádok olvasni! Olyan érzés elvonulni egy könyvvel, mintha víz vagy búra alatt lennék. Megszűnik a külvilág, létrejön egy tér, ami szent és sérthetetlen.
Renátától
kölcsön kaptam Jorge Bucay, argentin pszichoterapeuta és író: Nyitott
szemmel szeretni című könyvét. Elvárások nélkül kezdtem el lapozgatni a könyvet…
Az épp szakításban és lelki válságban lévő Roberto a szerver
egy furcsa technikai hibája miatt belekeveredik két pszichológus – Laura és
Fredy – szerelemről és párkapcsolatokról folytatott levelezésébe, mely egy
könyv születését hivatott elősegíteni. Az e-mailek épp jókor jönnek, mintha
csak neki szólnának. Egyre hasznosabb segítségnek érzi az ismeretlen Laura
naponta, hetente megjelenő pszichológiai eszmefuttatásait, lassan szinte
függővé válik, sőt ő maga kezd el levelezni vele.
Párkapcsolati
önsegítő könyvekkel tele vannak a könyvesboltok - gondoltam. Mitől lesz ez más,
mint a többi? De már a könyv első felében világossá vált, hogy az író, nagyon
szellemesen, egy modern regénybe ülteti a pszichológiát, s olvasmányos formában
értet meg, mély pszichológiai igazságokat. Továbbá, a könyv számos
szakirodalmi munkát felsorol, melyeket a szerző ajánl, s így kitűnő kiindulási
lehetőség azoknak, akiket mélyebben érdekel ez a téma.
„Tangózzunk, életem
El
volt döntve: megtanulok tangózni. Mi több, meg kell tanulnom tangózni. Csak azért is megtanulok, annyi sikertelen
próbálkozás után (az első tétova kísérletektől, apámmal, a futó, de annál több
hiú ábránddal teli nekirugaszkodásokig, önzetlen „önkéntesek"
segítségével, akikkel menet közben hozott össze a sors). És minthogy valóban el
voltam szánva, mindenekelőtt órákat kellett vennem, ahogy a nagykönyvben meg
van írva (vagyis tánctanárhoz kellett járnom). Így hát bizakodva, magas
cipősarkamon egyensúlyozva, az alkalomnak megfelelő szoknyába préselve magam és
létező legmegnyerőbb mosolyommal megjelentem a barátnőim által lelkesen ajánlott
táncteremben.
De
hát, ugyebár, a jóból is megárt a sok, és semmi sem tökéletes... Szóval, mint
mindig, most is hiányzott valami. Hiába meresztgettem a szemem, hiába néztem
körül alaposan, nem tagadhattam a kézzelfogható valót: huszonöt nőre csak négy
férfi jutott. Nem, szántam el magam, ez az aprócska körülmény nem fogja
kedvemet szegni. A táncparkettra lépve készen álltam rá, hogy huszonnégy
társnőm elől elragadjam a négy hőn áhított zsákmány egyikét. Elszántságom és
legbájosabb mosolyom ellenére egy óra alatt mégis csak egyetlen férfipartnert
tudtam megkaparintani, őt is csak öt percre. Ilyen tempóban két év alatt sem
tanulok meg egy figurát (hát még, ha új vetélytársnők is felbukkannak). Ekkor
gyúlt fény az agyamban, és mindjárt világosan láttam a megoldást: Valamire
mégiscsak jó egy férj!
Leghatékonyabb,
legravaszabb eszközeimet bevetve, nem visszariadva a manipuláció és a csábítás
együttes alkalmazásától sem, sikerült elvonszolnom a táncórára. A legjobb és a
leghihetetlenebb az volt benne, hogy... tetszett neki!„
Okos
regény a Nyitott szemmel szeretni, bár fura paradoxon ezt állítani egy érzelmekről
szóló könyvről. Nagy erénye, hogy mer elmozdulni a klasszikus párkapcsolati
sémákból. Friss és új szemmel láttatja nehézségeinket, s mindenképpen
önvizsgálatra késztet.
„Első óra
Na,
gondoltam, ez nem lesz nagy művészet, ölelkezni mindannyian spontán
természetességgel tudunk. Nem igaz? Mit kell tanulni azon, ami magától is megy?
De nem. Minden jel szerint az ölelés mögött, legalábbis a tangóban valami
sokkal bonyolultabb rejtőzik.
- A tangóban az összefonódó testek
egymásra találó feszültségeket fejeznek ki. A kar tartson biztosan, de ne lökje
el a partnert. A lábak érjenek egymáshoz, de ne fojtsák meg egymást, ne
akadályozzák egymást a mozgásban. Ne felejtsék el, hogy ebben a táncban az
egyensúlyról nem külön-külön gondoskodnak a táncosok, hanem az kettejük
középpontjába esik, vagyis ha nincs közöttük összhang, könnyen felborulnak. Ahhoz,
hogy élvezzék a táncot, meg kell tanulniuk jeleket adni egymásnak. A férjem
tehát a karjaiba vett, lábunk összefonódott, egyik kezével a derekamnál fogva
tartott, míg a másikat felemelte, hogy abba kapaszkodjak. Eddig rendben is
volna... Elméletileg. Mármint ha derekamon nyugvó keze ugyanakkor nem emelne
föl a levegőbe, összezárt lábszára nem akadályozna a mozgásban, és ami másik kezének
szilárdságát illeti... úgy szorította az enyémet, mint a harapófogó.
Legyen ellenállás a kezedben.
Máskülönben úgy érzed, ide-oda taszigálnak. Akkor sem lehet egy pudinggal
táncolni, ha nő formája van.
„Nő
formájú pudingnak" nevezett. Szó szerint ezt mondta... És ezzel véget ért
az első óra.”
Miközben
olvastam a könyvet, folyamatosan azon járt az eszem, hogy milyen izgalmas
kérdés az asztrológiában, hogy hol és hogyan is látszik a képletünkből, hogy ki
milyen társ, partner a másik számára.
„Második óra
-
Ma megtanuljuk a nyolc ütemből álló alaplépést. Látjátok? Egy, két, hár', négy,
öt... Az ötödiknél a nő testsúlyának a jobb lábon kell lennie, majd ugyancsak
jobb lábbal hátralép, áthelyezi a testsúlyt, és innen megyünk tovább: hat, hét,
nyolc... Érthető?
Hát
persze, mondtuk (nem minden kétely nélkül), és lépegetni kezdtünk: egy, kettő,
hár', négy, öt... Lehetetlen! Nem megy! A férjem rám förmedt, hogy a hatodik lépést
bal lábbal kell megtennem, és sehogy sem fért a fejébe, hogy nem megy, mivel a
bal lábam épp keresztben van magam előtt.
-
Elgáncsolsz!
-
Te
nem lépsz hátra.
-
Hogy
akarod, hogy hátralépjek, amikor a levegőben van a lábam?
-
Ha
a többiek meg tudják csinálni...
-
Ők
meg tudják csinálni, mert a partnerük tud vezetni! A tanár hozzánk lépett.”
-
Vedd
figyelembe - fordult a férjemhez -, hogy hol van a testsúlya. Ha erre nem
figyelsz, nem lesz képes kimozdulni a helyzetéből. Nézd csak: egy, két, hár',
négy, öt, hat, hét és nyolc. Láttad?
-
Isteni
volt olyasvalakivel táncolni, aki értette, hogy mi történik velem! A férjem
bennem látja a hibát. Engem hibáztat a saját ügyetlensége miatt, és nem veszi
észre, hogy abszolút képtelenség követni a mozdulatait.”
Sokszor,
amikor a Sors utunkba hoz egy „partnerjelöltet”, s elindul egy kapcsolat. Az
indító energia - gyakran a Neptunusz - rózsaszín ködként ereszkedik szemünkre: ez a
szerelem. Ez nagyon fontos, hiszen enélkül sokszor bele se mennénk egy
kapcsolatba… Gyakran az indító bolygók a Mars és a Vénusz, s a megélés
életterülete, az ötös ház: életörömök. De az élet ennél sokkal izgalmasabb és
sokszínűbb, s engem mindig a mögöttes tartalmak izgattak! Miért szeret? Mit
akar tőlem igazán?
Amikor
valaki azt mondja, hogy „szeretlek, s házastársamul választalak”, mit is ért
konkrétan ez alatt, az nagyon változó lehet:
Sokan
szexuális indíttatásból ragaszkodnak a másikhoz, de van olyan, aki a szüleitől
menekül, s önálló életének kulcsát látja a házasságban. Van, aki gyereket
szeretne, s partnert keres hozzá, van, ki érzelmi biztonságát keresi a párkapcsolatban,
van, aki a magány elől menekül. Van, ki birtoklási vágyból szeretné megkötni a
másikat, s úgy gondolja, hogy a házasság köteléke feljogosítja, hogy
tulajdonaként kezelje partnerét. S van, ki a „közös kaland reményében” vág bele
a partnerségbe…
„Harmadik óra
-
Ma az alaplépés variációin fogunk dolgozni. A nyolcadik ütem két részből áll:
az elsőben belép, a másodikban pedig kilép mindkét táncos. Megkerülik a
párjukat. A férfi megteheti, hogy csak helyet enged a nőnek, de kísérheti is a
nő mozgását...
Végül elérkeztünk ahhoz, amit legjobban
vártam: a szép, elegáns, különösen szenvedélyes díszítő figurákhoz... Kilépek,
belépek, kilépek... De mi folyik itt? Hiszen máris kétségbeesetten
egyensúlyozunk, nehogy elvágódjunk, majd' négy méternyire sodródunk egymástól,
és mérföldekre a megálmodott eleganciától, forró hevülettől...
- Mit csináltok? - lépett mellénk Julio,
és nagyot sóhajtott. - Tangózni akarunk, ti meg mintha szumóznátok.
Gyere csak - fordult a férjemhez. - Most elfoglalom a párod helyét, és megmutatom, mit csinálsz. Látod? Ha nem adsz nekem elég helyet, akkor elveszem, még ha el kell is távolodnom tőled...”
Gyere csak - fordult a férjemhez. - Most elfoglalom a párod helyét, és megmutatom, mit csinálsz. Látod? Ha nem adsz nekem elég helyet, akkor elveszem, még ha el kell is távolodnom tőled...”
Nagyon
fontos, hogy először külön-külön meg kell vizsgáljuk a két ember Radix
képletét. Milyenek a vágyaik, milyen a szeretetképességük, milyen a
partner-ideál, milyen családi mintákat hoznak. Milyen tengelyekre esnek a közös
feladatok (klikk horoszkóp) Van-e közös karmikus feladat?
„Negyedik óra
Noha
nagyjából megtanultunk együtt mozogni, még mindig nagyon nehezen érjük el az
összhangot. Miután alaposan begyakoroltuk, hogyan kell szünetet beiktatni,
sikerül néhány lépést folyamatosan táncolnunk, de hamarosan ismét összeakad a
lábunk, elbotlom a férjem cipőjében (vagy ő az enyémben, már nem tudom). Mindegy,
ő azzal vádol, hogy meg sem hallom, amit mond, és egyedül táncolok. Erre
megismétlem, hogy nem tudom, mit vár tőlem, mit kellene csinálnom... De mintha
ő sem értene engem.
Julio megint hozzánk lép, a férjemnek magyaráz.
Lehetséges, hogy csak mi táncolunk ilyen rosszul a teremben?
- Ha mondani akarsz neki valamit, először megszólítod,
felhívod a figyelmét. Különben csak lerohanod, ő elbizonytalanodik, nem érti,
mit akarsz. Nézzük, hogy működik ez a táncban. Először a lábát keresed, és míg
visszafogod a testét, elvégzed a mozdulatot. Ha előtte nem jelzed, ő aligha
találja ki, mit akarsz. Épp, mint amikor beszélni kívánsz vele, először
szólítsd meg, és csak akkor kezdj beszélni, amikor látod, hogy figyel. Máskülönben
előbb-utóbb kiabálnod kell. A táncnál ugyanígy van. Ami pedig téged illet -
fordult hozzám -, ha szólít a párod, tartsd vissza magad, hallgasd meg.
Különben kiabálni fog, hogy odafigyelj. Tánc közben pedig állandóan a lábadra
lép. Megmutatom. Közelebb teszem a lábam az övéhez; a nő kivár, hogy
meghallgasson. Megcsinálom a mozdulatot, és várom a válaszát. Ne felejtsétek:
amikor táncoltok, párbeszédet folytattok egymással, sosem kényszerítitek rá
magatokat a másikra. Mert a tangó olyan, mint az élet, vagyis ha tánc közben
nem veszem magamnak a fáradságot, és nem hallgatom meg a partneremet, azaz
előre tudni vélem, hogy mit akar mondani, akkor válaszolni sem fogok. Ti most
ezt csináljátok, és ez nem tangó. A tangó páros tánc, amelyben mindketten a
másik mozdulataival összhangban rögtönöznek.”
Érzelmeink emocionális eredetűek. Ezt azt jelenti, hogy beépült minták alapján reagálunk valakire vagy valamire, és ebből kialakul az érzelem.
„Ötödik óra
Ma nincs
kedvem órára menni. Igazából sehová sincs kedvem menni. Nem értem, mi folyik
itt, de úgy érzem, tönkremegy a házasságom. Egy ideje mindenen összekapunk, és
sehogy sem derül ki, tulajdonképpen mi bajunk egymással. Folyton szemrehányásokat
teszünk egymásnak, ami persze lehetetlenné teszi a párbeszédet. Mintha más
nyelvet beszélnénk, és szinte fáj, akkora távolság - harag és közöny keveréke -
ékelődik közénk.
Nem tudom,
hogyan, mikor kezdődött ez a csönd, de egyre nő, feltartóztathatatlanul. Sosem
hittem volna, hogy ennyi bajtársias közelségben töltött idő után jöhet egy
pillanat, amikor - jóllehet együtt vagyunk - nem találjuk egymást.
Mégis
átöltözöm, és elmegyek az órára, mert a sok töprengéssel nem jutok semmire, és
ha itthon maradunk kettesben, kibírhatatlanná nő a távolság.
- Ma nem tanulunk új lépést. Fontos tudatosítani,
hogy mit csináltok. Ha nem értitek, mi a tangó, ha nem ismeritek a jelentését,
hiába csináljátok meg a lépéseket, sosem fogtok tangózni. A tangó olyan páros
tánc, amelyben viaskodva ölelik egymást a partnerek, de sosem olyan szorosan,
hogy a másikból kipréseljék a szuszt. Ölelni annyit tesz, mint kitárni a
karunkat, és aki kitárt karral áll a másik elé, az az egész testével fogadja
magához. így egyesülve suhannak a térben, de nem akármilyen térben. Ezt a teret
ugyanis ők ketten hozzák létre. Ahogy a két Dinzel (Rodolfo és
Glória Dinzel: Az
argentin tangó világhírű mesterei) mondja: „A tangó tagadja a matematikát, mert a tangóban egy meg egy
nem kettő, hanem egy, vagyis maga a páros, vagy éppenséggel három, vagyis a férfi,
a nő és egy harmadik kiterjedés." Egy vagy három, de sosem kettő! Két test
folytat szerelmes párbeszédet; mindkettő ura önmagának, de vannak csöndes
pillanatok is. A hallgatás szükséges része a dialógusnak, ha úgy tetszik,
gazdagabbá teszi, de sosem érvényteleníti. Ebben a párbeszédben mindketten
javasolhatnak, mert ha egyikük megtette az első mozdulatot, azaz
kezdeményezett, a következő mozdulatát már a válasz - annak gyorsasága,
szélessége vagy iránya - fogja meghatározni. Ezért kell megtanulni, hogy a
hibáinkból is tanulhatunk.
Ha nem így lenne, a tangó sem létezne. Nem szabad bosszankodnunk, ha elrontunk valamit: inkább keressük a párbeszédet, és igyekezzünk együtt alkotni valamit. Végül, a tangó az önmegismerés egy formája is, mert akárcsak a magánéletben - ahol barát, szerető vagy apa minőségében csak a partnerem által határozhatom meg magam -, a tangóban ugyanez a helyzet: lehetek pártfogó vagy védenc, elnyomott vagy elnyomó egyaránt. Lehetek végtelenül gyöngéd, heves vagy talán mindkettő egyszerre. És a párom mindezt megmutatja nekem. Amit most fölvázoltam, nem könnyű, de csak ha megértitek, akkor tudtok majd táncolni, mellesleg mindennap máshogy, mint előtte: egyszer szenvedélyesen, máskor gyöngéden, aztán mámoros önkívületben, de annyi biztos, hogy a táncot nem fogjátok abbahagyni.
Miközben
hazafelé igyekeztünk, Julio szavain törtem a fejem. Mintha testi formát
öltöttek volna a mondatok, táncoltak a fejemben, betöltötték, majd harmonikus,
értelmes renddé álltak össze: „Viaskodva ölelik egymást a partnerek, de sosem
olyan szorosan, hogy a másikból kipréseljék a szuszt... Tekintsétek a hibát
lehetőségnek... Ha nem adok neki teret, ő elveszi magának... Azért van ott a
párom, hogy megmutassa, milyen vagyok... A találkozás párbeszéd, nem az egyik
akarat érvényesítése a másikkal szemben; a párbeszéd annyi, mint meghallgatni a
másikat, nem pedig előre feltételezni; az öleléssel teret adunk, nem pedig
foglyul ejtünk; a tangó annyi, mint párbeszéd, párbeszéd, párbeszéd..."
A kommunikáció is több szinten jelenik meg egy horoszkópban. Elsőnek mindig azt nézem, hogy van-e fényszög a Merkúrok között. Ha nincs, akkor az a "süketek párbeszéde". De attól még nincs veszve a helyzet, ha más szinteken megértik, érzik egymást. Fontosak az életút során beépült minták. Ezek végigkövetéséhez az Életóra technikát hívjuk segítségül.
Bucay
terápiás munkája során alakította ki írói stílusát, a pszichoanalízist és a
Gestalt terápiát vegyítő ülések végén mindig elmesélt egy történetet
páciensének, amely új megvilágításba helyezte az illető problémáját. Azt vallja
ugyanis, hogy minden útmutatást konkrét helyzethez kell kötni.
Kicsit csalódottan tettem le a könyvet. Ennyi mélység után, amit menet közben adott, befejezetlennek találtam a végét. Igen, tudom, ennyi föld és tűz elemmel, ami nekem van, konkrétumokat és "cselekvő" megoldást akarok! Pedig valószínűleg elegánsabb így a befejezés. Köszönöm Renáta!